Tag Archives: omega 3 6 9

Dieta cukrzycowa – przyrządzanie potraw

W naszym kraju coraz więcej osób choruje na cukrzycę. Ci ludzie powinni być na specjalnej diecie, która pozwoli na efektywną walkę z chorobą. Ta dieta to dieta cukrzycowa, w której spore znaczenie odgrywa odpowiednie przyrządzanie potraw.
Część technik kulinarnych jest zalecana. Można do nich zaliczyć m.in.:

gotowanie na parze i w wodzie,
pieczenie na pergaminie lub w folii (nie są zalecane pieczone ziemniaki, gdyż zawierają bardzo wysoki indeks glikemiczny, co prowadzi do nagłego wzrostu poziomu glukozy),
gotowanie zbóż – zalecane są ryż, kasze, zaś najbardziej polecanym makaronem jest al Dente,
grillowanie, ale jedynie na tackach,
duszenie w sosie własnym, lecz bez obsmażania.

Niektóre techniki kulinarne są niewskazane. Wśród nich znajdują się m.in.:

rozgotowywanie potraw,
smażenie na głębokim oleju,
pieczenie w wysoko kalorycznym cieście francuskim,
smażenie w panierkach,
dodawanie śmietany zawierającej 22% tłuszczu, boczku oraz smalcu,
dodawanie zbyt dużej ilości masła (można je stosować, ale w bardzo małych ilościach).

Dieta cukrzycowa – wskazówki

Dieta jest określonym sposobem odżywiania. Warto wiedzieć, że występują różne rodzaje diet. Dla diabetyka najbardziej wskazana jest dieta cukrzycowa. Istnieje kilka wskazówek dotyczących tej diety.
Wśród tych wskazówek można wymienić m.in.:

Istotne jest to, aby posiłki były zjadane dość często, ale za to w małych ilościach. Najbardziej wskazane jest, aby przerwy pomiędzy kolejnymi posiłkami wynosiły od 3 do 4 godzin. To sprawia, że nie występuje uczucie głodu, a to z kolei przyczynia się do zmniejszenia stężenia cukru w organizmie człowieka. Pierwszy posiłek należy spożyć do 2 godzin po przebudzeniu, natomiast ostatni do 120 minut przed snem.
Dietę należy oprzeć o dobowy harmonogram zapotrzebowania energetycznego. To zapotrzebowanie przedstawia się w sposób następujący:

od 1000 do 1300 kcal – ludzie otyli,
od 1500 do 1800 kcal – chory z nadwagą, którzy nie pracującą lub lekko pracują,
od 2000 do 2200 kcal – osoby z prawidłową masą ciała, które niezbyt ciężko pracują,
od 2400 do 3000 kcal – osoby z niedowagą, które ciężko pracują.